کانال هوای پیش عایق شده که از مواد پلی یورتان ساخته می شود که بهترین جایگزین برای کانال های ساخته شده از گالوانیزه که از گذشته در حال استفاده در پروژه های مسکونی و تجاری هستند می باشد. کانال های پیش عایق شده، با استفاده از پوشش فوم پلی یورتان یا پلی ایزوسیانورات به صورت کامل عایق می شوند و از اتلاف حرارت و یا نفوذ حرارت به سیال درون کانال جلوگیری می کنند.

لازم به ذکر است مواد استفاده شده در این نوع کانال ها (پلی یورتان و پلی ایزوسیانورات) از نوع ضد حریق می باشند که هر دو لایه خارجی و داخلی با یک لایه ورق آلومینیومی پوشش داده شده است که این ورق آلومینیومی از اصطکاک هوای داخل کانال با جداره آن کم می کند که این عمل خود باعث افزایش راندمان و بازدهی دستگاه هواساز می شود.کانال پلی یورتان پیش عایق شده

مزایای کانال پیش عایق پلی یورتان

کانال های پیش عایق پلی یورتان دارای مزایای متعددی نسب به ورق های گالوانیزه و سیستم های لوله ای فیبر معندی است که برخی از این مزایا عبارتند از:

  • وزن سبک: ورقه های فولادی وزن بسیار سنگینی دارند و برای نصب آن به حمایت قابل توجهی نیاز است اما کانال هوای پیش عایق شده به همراه متعلقات (مواد ساخته شده و روکش آلومینیوم ها) در مجموع از وزن ورقه های فولادی و کانال های گالوانیزه سبک تر می باشند.
  • سهولت نصب: آماده سازی کانال پیش عایق شده قبل از نصب می تواند باعث صرفه جویی در زمان شود. روکش آلومینیومی نصب شده روی این کانال باعث میشود دیگر نیازی به عایق کاری حرارتی و صوتی بر روی کانال ساخته شده نباشد.
  • مقرون به صرفه: از آنجایی که کانال پیش عایق شده پلی یورتان دارای وزن بسیار سبک می باشد، در زمان اجرای کانالکشی خیلی سریعتر انجام شده و در نتیجه صرفه جویی در زمان برای مجری و پیمانکاران خواهد داشت.
  • صرفه جویی در فضا: کانال های پیش عایق پلی یورتان از آنجایی که نیازی به عایقکاری بعد از نصب ندارند می توانند به سقف نصب شوند که این عمل خود باعث صرفه جویی در فضای اشغال شده سقف اتاق می شود.
  • اصلاح پذیری: کانال پیش عایق را می توان به راحتی در محل اجرا شده تغییر داد، یعنی در زمانی که نقشه ساختمان تغییری داشته باشد به راحتی می توان کانال پیش عایق اجرا شده را کاهش یا اصلاح کرد.
  • کاهش نشتی هوا: کانال های پیش عایق شده پلی یورتان در مقابل کانال های گالوانیزه به دلیل نداشتن درز و محل اتصال فلنج ها و... کمترین میزان نشتی هوا را دارا می باشد.
  • کاهش مصرف انرژی: به دلیل کمترین میزان نشتی هوا که در این کانال ها وجود دارد باعث افزایش راندمان دستگاه های هواساز و تهویه می شود و این امر خود باعث کاهش مصرف انرژی می باشد.

کانال هوای از پیش عایق پلی یورتان

در مجموع می توان نتیجه گیری کرد که کانال های پیش عایق دارای مزیت های زیر می باشد:

- نمای زیبا و با دوام
- عدم وجود نشتی تا فشار 2000 پاسکال
- پخش یکنواخت جریان هوا در تمام طول کانال
- جاذب صدا و بدون لرزش و انعکاس (عایق صوت)
- جلوگیری از اتلاف انرژی (20% سالیانه)
- از پیش عایق شده، عایق حرارتی و برودتی (نیازی به عایقکاری مجدد ندارد)
- ضد حریق و ایمن در برابر حریق (نسوز)
- ضد آب با قابلیت شستشوی
- وزن بسیار سبک (در حدود 1/6 وزن کانال گالوانیزه نصب شده)
- سطح آنتی باکتریال و ضد قارچ و کپک که سبب تازه ماندن هوای داخل کانال می­گردد.
- نیاز کمتر به آهن آلات و ساپورت (در مقایسه با ورق گالوانیزه)
- سرعت بسیار بالا در نصب ساخت و اجرا
- سازگاری با محیط (مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی) و مقاوم در برابر خوردگی و اشعه ماوراء بنفش، بدون کندانس رطوبت، عمر مفید بسیار بالا)
- دوستدار محیط زیست و عاری از هر گونه cfc و hcfc
- عدم محدودیت سایز کانال
- طراحی آسان و قابل انعطاف با استاندارد های جهانی
- کاهش هزینه های انسانی جهت نصب و ساخت
- کاهش هزینه های تعمیرات و نگهداری و سهولت تغییرات