در مقاله قبل تا حدودی با عایق های الاستومری، نحوه تولید آن ها، تعدادی از مزایا و کاربرد های آن آشنا شدیم. در این مطلب سعی داریم سایر ابعاد و فواید فوم های الاستومریک را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. پیشنهاد میکنیم که در ادامه مطلب ما را همراهی کنید.  

عایق های الاستومری در برابر حرارت بالا، گاز ازن، اشعه ماوراء بنفش و همچنین در شرایط نامناسب جوی، رطوبت، آلاینده ها و گازهای خورنده مقاومت بسیار بالایی دارند. از دیگر نقاط قوت این عایق ها استحکام بالای آن ها در برخورد با مواد شیمیایی می باشد.

یکی از مخرب ترین و مشکل ساز ترین موارد در عایق کاری، رشد کپک می باشد که در عایق های الاستومری به دلیل عدم تولید ذرات، سطح صاف و مقاومت رطوبتی که دارند این مشکل به راحتی از بین رفته است.


از دیگر مزایای عایق الاستومری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن مناسب عایق
  • نصب راحت و سریع آن
  • سازگاری با محیط زیست
  • پایداری عایق الاستومری در همه شرایط آب و هوایی ( به این صورت که عایق حالت خود را در هر شرایطی حفظ می کند. در گرما حالت خود را از دست نمی دهد و در سرما ترک نمی خورد. دمای -20 تا +180 درجه سانتی گراد را تحمل می کند).
  • مقاومت بالا نسبت به پارگی
  • این عایق در برابر اشعه  uv  خورشید مقاوم است. 
  • چسبندگی عایق الاستومری بسیار بالا بوده و به همه سطوح فلزی، بتنی، سنگی، آسفالت و.... به راحتی می‌چسبد. 
  • صرفه جویی  بسیار بالا در هزینه و زمان
  • انعطاف بالای عایق های الاستومری باعث مقاومت آن در برابر لرزش ها می‌شود.
  • پایداری عایق در همه شرایط آب و هوایی
  • مقاوم در برابر آلودگی های بیولوژیکی
  • قابلیت چسبندگی و رنگ‌پذیری بسیار مناسب

یکی از نکات قابل توجه در مورد عایق های الاستومری این است که حتی اگر این عایق در برابر ضربات مکانیکی آسیب ببیند، قسمت آسیب دیده عایق نیز در مقابل جذب رطوبت و رشد قارچ و باکتری ها مقاوم است.

عایق حرارتی و برودتی الاستومری سلول بسته، نیاز به کاور و یا پوشش برای جلوگیری از نفوذ رطوبت ندارد، زیرا ساختار سلول بسته آن اصولا آب را به خود جذب نمی‌کند.


بعد از معرفی مزایا و کابردهای عایق الاستومری، خالی از لطف نیست که تعدادی از معایب این فوم‌های سیاه محبوب را نیز بررسی کنیم!!!

معایب عایق الاستومری

مواد عایق سلول بسته الاستومری، از جمله مواد ترد هستند. ترد بودن این مواد باعث می شود که آن ها در مقابل افزایش دما و یا مجاورت طولانی با گرمای زیاد، به تدریج دچار شکست و واپاشی (از هم گسستگی) شوند. چنان چه در مجاورت این عایق ها دما افزایش یابد، مواد الاستومری به تدریج خاصیت الاستیسیته (انعطاف پذیری) خود را از دست میدهند و بدون هیچ گونه تغییر قابل توجهی در ابعاد خود، ترد میشوند و ممکن است که در اثر ضربه بشکنند. در صورتی که دمای عایق ها مجددا کاهش یابد و آن ها در محدوده مجاز کاری قرار گیرند، مواد الاستوری خاصیت الاستیسیته خود را بازیافته و مجددا انعطاف پذیر میشوند. 

جهت دریافت مشاوره از کارشناسان عایق مارکت با ما تماس بگیرید:

66647618 - 021


از دیگر نقاط ضعف عایق الاستومری می توان به این مورد اشاره کرد که این فوم ها بر خلاف قابلیت بسیار بالایی که در برابر حفظ سرما و گرما دارند، صوت تا حد زیادی از این عایق ها عبور میکند و یا بازتابش دارد. ساختار سلول بسته این عایق ها باعث این اتفاق در آن ها میشود زیرا در این عایق های الاستومری منافذی برای جذب صوت وجود ندارد و قابلیت جذب صدای آن ها را نسبت به فوم های سلول باز بسیار کاهش میدهد و اغلب صدای برخوردی با آن ها یا از آن عبور میکند ویا به محیط تولید صدا بازتاب میگردد. قابل توجه است که این مشکل عایق های الاستومری در سایز های بالاتر از 20 میلیمتر تا حد بسیار زیادی رفع شده و عایق، محافظت صوتی خوبی در ان ضخامت ها دارد.

یکی دیگر از معایبی که در مورد عایق های الاستومری مورد توجه قرار میگیرد، قیمت بالاتر این فوم ها نسبت به عایق های سنتی مخصوصا پشم شیشه و پشم سنگ است که با توجه به توضیحاتی که در مورد این عایق ها در بالا دادیم، هزینه بالای آن ها کاملا توجیه پذیر و منطقی می باشد.


در جدول زیر با مشخصات فنی عایق های الاستومری بیشتر آشنا می شویم:

            مشخصه
                            مقدار
   مرجع آزمایش
حد اکثر دما
105 درجه سانتی گراد سطوح تخت و نوارها تا 85 درجه
DIN EN 14706
حد اقل دما
50- درجه تا 200+ درجه سانتی گراد در حالت استاتیک
DIN EN 14706
ضریب هدایت گرمایی ( لاندا )
0.036 در دمای 40 درجه سانتی گراد
ASTM 2518
ضریب مقاومت در انتشار برابر بخار
بیشتر از 7300
BSEN 12086
درصد حجمی جذب آب
0.06
ASTM E96
دانسیته
65 کیلو گرم بر متر مکعب
ASTM C209
مقاومت در برابر باکتری ها
عالی
ASTM G21
مقاومت در برابر رشد قارچ ها
عالی
ISO 22196

در هنگام انتخاب و خرید عایق الاستومری یکی از مهم ترین نکاتی که ممکن است توجه شما را جلب کند  EPDM و یا NBR بودن عایق می باشد. 

در ادامه متن سعی داریم تا اندکی بیشتر با تفاوت این دو نوع از عایق آشنا شویم.

مقایسه عایق الاستومری EPDM و NBR:

سال های زیادی است که عایق های الاستومری از ترکیب پلیمری NBR تهیه می شوند، از طرفی عایق الاستومری از جنس EPDM به منظور استفاده در صنایع خورشیدی، از اواخر دهه نود به بازار صنعت عرضه گردید. امروزه محصولات بر پایه NBR بیش از 90 درصد بازار فوم های الاستومری منعطف در دنیا را به خود اختصاص داده است. این دو نوع از عایق الاستومری از نظر ساختار بسیار به یک دیگر شبیه هستند و مشخصات فنی آن ها تفاوت های جزئی باهم دارند.

در کل عایق های الاستومری از انعطاف پذیری بسیار خوبی برخوردار هستند و این ویژگی در هر دو عایق EPDM و NBR نیز بارز است. این دو محصول بسیاری از ویژگی های مهم و ضروری یک عایق را دارا بوده و از نظر ظاهری شباهت بسیاری به یکدیگر دارند.

اختلاف بین مشخصات EPDM و NBR همواره مورد بحث بین متخصصین عایق بوده است. ولی به طور کلی ممکن است که کاربردهای EPDM  در بعضی موارد بسیار خاص ، کمی بهتر از  NBR باشد. به طور مثال عایق های EPDM  تا حدی گستره دمایی بیشتری نسبت به NBR دارند و مناسب برای استفاده در گرمای شدید و سرمای شدید می باشند. البته عایق های EPDM در برابر روغن های معدنی، روغن های گیاهی، بنزین و ترکیبات آروماتیک و هیدرو کربنات ها ضعیف تر از عایق الاستومری NBR عمل میکنند.

در ادامه تفاوت های جرئی تر این دو نوع از فوم الاستومریک را بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم.

عایق الاستومری NBR یک کوپلیمر لاستیک مصنوعی است که نسبت به قیمت متوسط و مناسبی که دارد از استحکام و مقاومت بسیار خوبی در برابر تورم و فشار ناشی از هیرو کربن ها و اسید ها برخوردار است، این ویژگی باعث می شود که NBR یک ماده پوشش دهنده همه جانبه و مقرون به صرفه باشد که در حوزه آب های صنعتی بسیاری از نیاز ها را بر طرف کند و اطینان مصرف کننده را کاملا جلب میکند. 

همچنین عایق  NBR یک الاستومر بسیار پرکاربرد در حوزه آب بندی است. مقاومت مناسب این ماده در برابر روغن و گریس، آن را تبدیل به یک ماده ایده آل برای استفاده واشر، روکش شلنگ های هیدرولیک، انواع کاربرد های لوله کشی و لوازم برقی، تسمه نقاله و بسته های میدان نفتی کرده است. همچنین این ماده به علت دارا بودن دمای کار از منفی 40 درجه تا مثبت 226 درجه فارنهایت، برای موارد هوا نوردی بسیار ایده آل است.

استفاده از عایق های الاستومری NBR در سیستم های یخچال سازی، تهویه مطبوع، ایزوله کردن سقف سوله ها، تاسیسات ساختمان، دستگاه های انرژی خورشیدی، کشتی سازی، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی بسیار رایج می باشد. قابل توجه است که این فوم الاستومری در ضخامت های بالاتر از 20 میلیمتر می تواند تا 32 دسی بل به عنوان عایق صوتی نیز عمل کند.

و اما در مورد عایق های EPDM؛ از مزایای EPDM می توان به عمر طولانی در شرایط شدید جوی، عایق الکتریکی عالی و انعطاف پذیری پایدار اشاره کرد. لاستیک EPDM  اغلب در عایق بندی آب و هوا استفاده شده و باعث کاهش میزان سر و صدا و ورود گرد و غبار به داخل میگردد. EPDM یک عایق عالی در برابر نور خورشید، ازون، باد و باران است. 

فوم EPDM می تواند درجه حرارت منفی 58 درجه تا مثبت 302 درجه فارنهایت را تحمل کند. و همچنین به دلیل مقاومت زیاد در برابر اشعه ماوراء بنفش و اکسیداسیون، در ساخت بسیاری از واشر های صنعتی ضد آب در فضای باز مورد استفاده قرار میگیرد.

اگرچه عایق الاستومری از جنس EPDM نسبت به عایق NBR از مقاومت بیشتری در مقابل نور خورشید برخوردار هستند، اما استفاده از این عایق ها بدون روکش محافظ در فضای باز توصیه نمیشود. در غیر این صورت هر دو جنس EPDM  و  NBR بدون  لایه محافظ، با گذشت زمان نه چندان طوانی از بین میروند.



ولی این نکته نیز وجود دارد که تولید EPDM  خالص بسیار سخت است و ماهر ترین عایق سازان به دلیل مقرون به صرفه نبودن آن، EPDM صد در صد خالص نمی سازند. در نتیجه می توان گفت که عایق های الاستومری NBR با توجه به قیمت مناسب و خواصی که دارند، بهترین انتخاب برای عایق کاری تاسیسات، تجهیزات ساختمان ها، سیستم های حرارتی برودتی و... می باشند و عایق های الاستومری EPDM برای سیستم های خورشیدی، تجهیزات و تاسیساتی که دارای بخار کم فشار و دمهای بالایی هستند، گزینه مناسبی به شمار می روند.

به طور خلاصه می توان اشاره کرد:

NBR: مناسب برای شراط نامناسب جوی، رطوبت بالا، مواد شیمیایی و گاز های خورنده

EPDM: مناسب در برابر نور خورشید، حرارت بالا، گاز اوزون و محیط های غیر سرپوشیده

امیدواریم که با بررسی کامل این دو نوع از عایق الاستومری شما را در انتخابی بهتر یاری کرده باشیم.


امیدواریم که با خواندن این مطلب به طور کلی با عایق های الاستومری و نحوه کارکرد آن آشنا شده باشید. در صورت نیاز به اطلاعات فنی دقیق تر و آگاهی از مناسب ترین قیمت ها و با کیفیت ترین برند های عایق، حتما با کارشناسان عایق مارکت در ارتباط باشید.